Kausi 2 Treeni 13

Tervetuloa

Tervetuloa toisen kauden kolmanteentoista treeniin! Myös parkouraajat tykkäävät laskea mäkeä, kohta selviää miten!

Loikkakoplakerran rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10 min.)
  • lämmittelypeli (10 min.)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min.)
  • lopputehtävä: rata + loppuhaaste (yht. 10-20 min.)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5 min.)

Radan rakentaminen

Rakentakaa rata videon ohjeiden mukaan suunnilleen samanlaiseksi kuin alla olevassa kuvassa. Spotti 1: liukuminen
  • 3-4 voimistelupenkkiä
  • kumilätkiä tms.
  • ainakin 2 ohutta patjaa, patjoja voi lisätä myös liukumäen alle esim. pienten lasten ryhmissä.
  • puolapuut
Spotti 2: ylitys + etuvoltti
  • 2 paksua patjaa, 1 ohut patja
  • 2 hyppyarkkua tai vastaavaa (hyppypukki tai voimistelupenkkipino käy myös)
  • ponnistuslauta
Lämmittelyyn:
  • kartioita tai vastaavia pujottelurataan
Rataan:
  • vapaavalintaisia esteitä spottien lisäksi (esim. rekkitolpat + kolme tankoa)
Loppuhaasteeseen:
  • 2 voimistelupenkkiä, jotka voi tarvittaessa ottaa radasta. Myös rekkitankoja voi hyödyntää loppuhaasteessa.
 
  • aloitus ja radan rakentaminen 10 min.

Lämmittelypeli

Huutojuoksu! Tässä pelissä on tarkoitus edetä kartioista tai vastaavista tehtyä pujottelurataa mahdollisimman pitkälle. Radalla ei saa oikoa. Etenemisen aikana on päästettävä vapaavalintaista ääntä niin, että välillä ei vedä henkeä. Kuinka pitkälle pääsette?
  • lämmittelypeli 10 min.

Spotti 1: liukuminen

Parkouraaja ei liukuessaan yleensä laske pyllymäkeä, vaan liukuu sivuttain toisen säären, reiden ja/tai pakaran varassa. Siten liukua on helpompi hallita kuin perinteistä pyllymäkeä. Liukukaa spotilla erilaisia esteitä pitkin alas.
  1. tavallinen liuku
  2. liu’un pysäytys penkin päähän ja tarkkuushyppy
  3. liukuminen pää edellä ja rolli. Huom. Pää edellä laskeutumista kannattaa kokeilla ensiksi loivalla penkillä ja sitten nostaa penkkiä.
  4. liuku juoksuvauhdista (jos mahdollista)
Lisää haastetta:
  • Lisätkää liu’un jälkeisen tarkkuushypyn etäisyyttä tai lisätkää este, jonka yli pitää hypätä.
  • Koettakaa muuttaa pää alaspäin -liuku matkalla niin, että päädytte loppuun jalat edellä (kääntyminen liu’un aikana).
Turvallisuudesta: Varmista että penkki on tukevasti kiinni puolapuissa (ja lavalla). Kannattaa laittaa penkit ensin loivasti ja korottaa sitten, vauhdin määrä voi alkuun yllättää. Penkkien alle voi lisäksi laittaa ohuita patjoja.
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.

Spotti 2: ylitys + etuvoltti

Tällä spotilla tehdään ylityksen jälkeen heti suoraan etuvoltti. Tämä tekniikka on hyvin tyypillinen nykypäivän parkouraajille. Muistelkaa tarvittaessa hetki etuvoltin tekniikkaa:
  1. ponnistus tasajalkaa kädet ylhäällä
  2. keriminen (leuka rintaan, riittävän leveä kerä)
  3. avaamisvaihe
Tällä spotilla on kaksi pistettä, joista toisessa on ponnistuslauta. Edetään pisteillä seuraavassa järjestyksessä Piste 1:
  1. lähestyminen, nousu esteen päälle, pudottautuminen lattialle ja heti tarkkuushyppy patjalle
  2. ylitys ja hyppy patjalle tai lentokuperkeikka
  3. ylitys ja lentokuperkeikka
Piste 2:
  1. lähestyminen, nousu esteen päälle, pudottautuminen ponnulaudalle ja hyppy tai lentokuperkeikka
  2. ylitys ja lentokuperkeikka
  3. ylitys ja etuvoltti
Helpota tehtävää: ylitys + mikä vain oma temppu patjalle
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.

Rata

Loppuradassa yhdistetään spotit ja lämmittelyn pujottelurata.
  • Spotti 1:llä liu’utaan penkkejä ja hypätään sivulle kumilätkälle.
  • Juostaan pujottelurata ja tehdään ylimääräinen liuku lavalta (jos teillä käytössä).
  • Tehdään spotti 2 normaalisti.
  • Mennään ryhmän itse valitsemat esteet (esim. rekkitanko)
Keskittykää alkuun, että teette kaikki tekniikat mahdollisimman huolellisesti. Kun kaikki sujuu, voitte keskittyä etenemään nopeasti.
  • rata + loppuhaaste yht. 10-20 min.

Lopputehtävä

Tämän kerran loppuhaasteessa palataan ykköskaudelta tuttuun Yamakasi-kieppiin. Loppuhaastetta varten tarvitsette kaksi voimistelupenkkiä ja rekkitankoja mikäli löytyy ja ehditte rakentamaan ne. Helpota tehtävää: Koettakaa pyöriä pyllyllä ensin lattialla ja sitten voimistelupenkin tai penkkipinon päällä. Sitten voidaan edetä kiinnostuneiden kanssa Yamakasi-kieppiä kokeilemaan.
  • rata + loppuhaaste yht. 10-20 min.

Palkintovideo

Pääsitte palkintovideoon asti. Mahtavaa! Siivoilkaa paikat ja katsokaa video. Tämän videon myötä on hyvä miettiä, että kuinkas tärkeää on aina onnistua täydellisesti?

Ohjaaja: Voit kysellä jälleen koplalaisilta, mikä tänään oli siisteintä ja käydä täyttämässä ohjaajien palautelomakeen heti harjoituksen jälkeen. Kiitos!