Kausi 2 Treeni 13

Tervetuloa

Tervetuloa toisen kauden kolmanteentoista treeniin! Myös parkouraajat tykkäävät laskea mäkeä, kohta selviää miten!

Loikkakoplakerran rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10 min.)
  • lämmittelypeli (10 min.)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min.)
  • lopputehtävä: rata + loppuhaaste (yht. 10-20 min.)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5 min.)

Radan rakentaminen

Spotti 1: liukuminen

  • 3-4 voimistelupenkkiä ja puolapuut
  • kumilätkiä tms.
  • ainakin 2 ohutta patjaa, patjoja voi lisätä myös liukumäen alle esim. pienten lasten ryhmissä.

Spotti 2: ylitys + etuvoltti

  • 2 paksua patjaa, 1 ohut patja
  • 2 (madallettua) hyppyarkkua tai muuta estettä, jonka yli voi tehdä ylityksen esim. hyppypukki tai voimistelupenkkipino
  • ponnistuslauta

Lämmittelyyn:

  • kartioita tai vastaavia pujottelurataan

Rataan:

  • vapaavalintaisia esteitä spottien lisäksi (esim. rekkitolpat + kolme tankoa)

Loppuhaasteeseen:

  • 2 voimistelupenkkiä, jotka voi tarvittaessa ottaa radasta.
  • Myös rekkitankoja voi hyödyntää loppuhaasteessa.

 

  • aloitus ja radan rakentaminen 10 min.

Lämmittelypeli

Huutojuoksu! Tässä pelissä on tarkoitus edetä kartioista tai vastaavista tehtyä pujottelurataa mahdollisimman pitkälle. Radalla ei saa oikoa. Etenemisen aikana on päästettävä vapaavalintaista ääntä niin, että välillä ei vedä henkeä. Kuinka pitkälle pääsette?
  • lämmittelypeli 10 min.

Spotti 1: liukuminen

Kokeilkaa parkourliukuja!

  1. tavallinen liuku
  2. liu’un pysäytys penkin päähän ja tarkkuushyppy
  3. liukuminen pää edellä ja rolli. Huom. Pää edellä laskeutumista kannattaa kokeilla ensiksi loivalla penkillä ja sitten nostaa penkkiä.
  4. liuku juoksuvauhdista (jos mahdollista)

Turvallisuudesta: 

  • Varmista että penkki on tukevasti kiinni puolapuissa (ja lavalla).
  • Kannattaa laittaa penkit ensin loivasti ja korottaa sitten, vauhdin määrä voi alkuun yllättää.
  • Penkkien alle voi lisäksi laittaa ohuita patjoja.
  • Paita kannattaa laittaa housujen sisään, ettei selkä pala.

Tekniikasta:

  • Parkouraaja ei liukuessaan yleensä laske pyllymäkeä, vaan liukuu sivuttain toisen säären, reiden ja/tai pakaran varassa.

spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.

Lisää haastetta:

  • Lisätkää liu’un jälkeisen tarkkuushypyn etäisyyttä tai lisätkää este, jonka yli pitää hypätä.
  • Koettakaa muuttaa pää alaspäin -liuku matkalla niin, että päädytte loppuun jalat edellä (kääntyminen liu’un aikana).

Liukuminen juoksusta:

  • Jos teillä ei ole lavaa, voitte kokeilla liukua juoksuvauhdista siten, että nostatte voimistelupenkin pään toisen penkin päälle niin, että 2 penkistä muodostuu loiva mäki. Loivassa mäessä liukuminen on mahdollista jos juoksuvauhti on riittävä ja housujen pinta sopii liukumiseen.

Spotti 2: ylitys + etuvoltti

Tällä spotilla tehdään ylityksen jälkeen heti suoraan etuvoltti. Tämä tekniikka on hyvin tyypillinen nykypäivän parkouraajille.

  • Muistelkaa tarvittaessa ensiksi hetki etuvoltin tekniikkaa (ks. lisätiedot).

Kokeilkaa seuraavia liikekombinaatioita järjestyksessä helpommasta vaikeimpaan:

Piste 1: Ylitys + liike maasta ponnistaen

  1. lähestyminen, nousu esteen päälle, pudottautuminen lattialle ja heti tarkkuushyppy patjalle
  2. ylitys ja tarkkuushyppy patjalle
  3. ylitys ja lentokuperkeikka

Piste 2: Ylitys + kuperkeikka/voltti ponnistuslaudalta

  1. lähestyminen, nousu esteen päälle, pudottautuminen ponnulaudalle ja hyppy/kuperkeikka patjalle
  2. ylitys ja lentokuperkeikka
  3. ylitys ja etuvoltti
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.

Etuvoltin vaiheet:

  1. Lähestyminen, jonka aikana kädet nousevat ylös juuri ennen ponnistusta.
  2. ponnistus tasajalkaa, kädet tekevät ponnistuksen aikana ylhäällä heittoliikettä muistuttavan liikkeen pyörimisen aloittamiseksi.
  3. keriminen (leuka rintaan, riittävän leveä kerä)
  4. avaamisvaihe

Helpota tehtävää: 

ylitys + keksikää omia temppuja patjalle

Lopputehtävä osa 1: Rata

Loppuradassa yhdistetään spotit ja lämmittelyn pujottelurata.

  • Spotti 1:llä liu’utaan penkkejä ja hypätään sivulle kumilätkälle.
  • Juostaan pujottelurata ja tehdään ylimääräinen liuku lavalta (jos teillä käytössä).
  • Tehdään spotti 2 normaalisti.
  • Mennään ryhmän itse valitsemat esteet (esim. rekkitanko)

Keskittykää alkuun, että teette kaikki tekniikat mahdollisimman huolellisesti. Kun kaikki sujuu, voitte keskittyä etenemään nopeasti.

  • lopputehtävä: rata + loppuhaaste yht. 10-20 min.

Lopputehtävä osa 2: haaste

Tämän kerran loppuhaasteessa palataan ykköskaudelta tuttuun Yamakasi-kieppiin. Tehtävään tarvitsette kaksi voimistelupenkkiä ja rekkitangon, mikäli sellainen on käytettävissänne.

  • lopputehtävä: rata + loppuhaaste yht. 10-20 min.

Helpota tehtävää: Koettakaa pyöriä pyllyllä ensin lattialla ja sitten voimistelupenkin tai penkkipinon päällä. Sitten voidaan edetä kiinnostuneiden kanssa Yamakasi-kieppiä kokeilemaan.

Palkintovideo

Pääsitte palkintovideoon asti. Mahtavaa! Siivoilkaa paikat ja katsokaa video. Tämän videon myötä on hyvä miettiä, että kuinkas tärkeää on aina onnistua täydellisesti?

Ohjaaja: Voit kysellä jälleen koplalaisilta, mikä tänään oli siisteintä ja käydä täyttämässä ohjaajien palautelomakeen heti harjoituksen jälkeen. Kiitos!