Kausi 2 Treeni 7

Tervetuloa

Tervetuloa 2. kauden seitsemänteen treeniin! Tässä treenissä treenataan seinäkieppiä ja väistellään pallosalamoita.

Loikkakoplakerran rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10 min.)
  • lämmittelypeli (10 min.)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min.)
  • rata + loppuhaaste (yht. 10-20 min.)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5 min.)

 

Radan rakentaminen

Rakentakaa rata videon ohjeiden mukaan suunnilleen samanlaiseksi kuin taustakuvassa. Spotti 1: Seinäkieppi
  • Hyppyarkku ja ohuita patjoja
  • Useita voimistelupenkkejä puolapuita vasten + ohuita patjoja
  • Ponnistuslauta tai useampi seinää vasten + ohuita patjoja
Spottien väliin:
  • Pehmeitä patjoja
  • Patjojen päälle esteitä tasapainoiluun (rekkitanko, kumilätkiä ym.)
Spotti 2: Thorin tarkkuushyppyrata
  • Kapeita esteitä: astutaan 1 jalalla
  • Leveitä esteitä: laskeudutaan esteelle tasajalkaa.
  • Radan loppuun paksu patja, jonka eteen voimistelupenkki. Huolehdi että patja ei pääse luisumaan. Esim. käytä liukuesteitä tai laita patja seinää vasten.
  • Tehkää oma rata 🙂
  • Aloitus ja radan rakentaminen 10 min.

Lämmittelypeli

Sairaalahippa. Valitaan 1 hippa, joka yrittää saada koplalaisia kiinni. Kiinni jäätyään koplalainen sairastuu ja menee selälleen makaamaan. Sairastunut pelastetaan viemällä hänet ambulanssilla sairaalaan: vähintään 2 koplalaista nostaa kiinnijääneen ilmaan ranteista ja nilkoista pitäen ja kantaa tämän patjalle. Helpota tehtävää: Voitte sopia tietyt ryhmäläiset ambulansseiksi, joita ei voi ottaa kiinni ja joiden tehtävä on pelastaa sairastuneita. 2 pelastajaa muodostavat ambulanssin tekemällä ringin pitämällä toisiaan käsistä ja sairastunut kävelee ringin keskellä kohti sairaalaa.
  • Lämmittelypeli 10 min.

Spotti 1: Seinäkieppi

Aloitetaan seinäkiepin harjoittelu loivalta penkiltä ja edetään omaa tahtia jyrkemmässä kulmassa oleviin.

  1. Seistään penkin vierellä ja asetetaan kädet penkille (sormet kannattaa suunnata alaspäin).
  2. Ponnistetaan yhdellä jalalla penkin korkeamman puolen yli: jalka/jalat saavat käväistä penkillä.

Kun tämä sujuu, kokeile hypätä niin, että jalat eivät osu penkkiin ollenkaan. Tämän sujuessa kokeile tehdä seinäkieppi ponnistamalla tasajalkaa.

Jos ehditte, kokeilkaa myös kämmenkieppiä (ks. video)!

Lisää haastetta: laskeudu tarkasti kumilätkälle tai kokeile tehdä seinäkieppi seinää vasten olevalla ponnistuslaudalla.

Helpota tehtävää: Mennään vuorotellen jokaisen penkin yli omalla tyylillä minitemppuratana. Parin kierroksen jälkeen kannusta ryhmäläisiä kokeilemaan, onnistuisiko jos laittaa kädet penkille sormet alaspäin ja jalat kiipeää tai hyppää korkeamman puoliskon yli. Jos ponnulauta on seinää vasten, niin sen voi mennä siten, että kädet laitetaan lattialle ja jalat kiipeävät ponnulaudan kautta toiselle puolelle (tuetussa käsinseisonnassa käynti).
  • Spotit 1 ja 2 yht. noin 15-25 min.

Spotti 2: Thorin tarkkuushyppyrata

Hypitään vuorotellen tarkkuushyppyrataa samalla, kun Thor pommittaa hyppelijöitä pallosalamoilla. Tarkkuushyppyradalla:

  • Kapeille esteille laskeudutaan yhdelle jalalle.
  • Leveille esteille laskeudutaan tasajalkaa.
  • Lopuksi ponnistetaan penkiltä tasajalkaa mahdollisimman pitkälle paksua patjaa.
  • Huom! Jos hypellessä tulee moka, niin pitää pysähtyä ja laskea kolmeen ennen jatkamista.

Yksi ryhmäläisistä on Thor, joka seisoo merkityssä paikassa ja heittelee pehmeitä palloja tms. Jos Thor osuu hyppelijään, niin hyppelijä joutuu aloittamaan radan alusta. Vaihtakaa välillä Thoria. Sopiva etäisyys Thorille on sellainen, ettei hän osu hyppelijöihin jokaisella heittoyrityksellä: tarvittaessa muuttakaa Thorin etäisyyttä.

  • Spotit 1 ja 2 yht. noin 15-25 min.

Rata

Seuratkaa videolta tarkkaan, miten rata menee. Rataa voi tehdä ensin niin, että keskittyy huolellisuuteen ja sitten voitte testata tehdä radan mahdollisimman nopeasti. Radalle jonottamisen aikana voitte tehdä loppuhaastetta. Radan osiot:
  • ylitys hyppyarkulla
  • alitus kaltevan voimistelupenkin ali
  • kiipeäminen kaltevaa penkkiä pitkin ja liuku toista pitkin alas. (säätäkää penkkien kaltevuutta tarvittaessa)
  • tictac ponnulaudalla
  • tasapaino-osuus
  • spotin 2 tarkkuushyppyrata
HUOM: voitte tehdä missä vaiheessa tahansa muutoksia rataan!
  • Rata + loppuhaaste yht. noin 10-20 min.

Lopputehtävä

Katsokaa videolta ohjeet ja yrittäkää saada mahdollisimman monta erilaista koppia onnistumaan! Voitte koettaa tehdä haastetta osana rataa tai radalle jonottaessanne. Muistakaa kannustaa toisianne! Montako erilaista koppia keksitte?
  • Rata + loppuhaaste yht. noin 10-20 min.

Palkintovideo

Pääsitte palkintovideoon asti mahtavaa! Siivoilkaa paikat, katsokaa video ja kysele koplalaisilta, mikä tänään oli siisteintä ja käy täyttämässä ohjaajien palautelomake heti harjoituksen jälkeen. Kiitos kaunis!