Kausi 2 Treeni 7

Tervetuloa

Tervetuloa 2. kauden seitsemänteen treeniin! Tällä kertaa treenataan seinäkieppiä ja väistellään pallosalamoita.

Loikkakoplakerran rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10 min.)
  • lämmittelypeli (10 min.)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min.)
  • lopputehtävä: rata + loppuhaaste (yht. 10-20 min.)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5 min.)

Meihin voi ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442

Hauskaa treeniä!

Radan rakentaminen

Rakentakaa rata videon ohjeiden mukaan suunnilleen samanlaiseksi kuin kuvassa.

Spotti 1: Seinäkieppi

  • Hyppyarkku ja ohuita patjoja
  • Useita voimistelupenkkejä puolapuita vasten + ohuita patjoja
  • Ponnistuslauta tai useampi seinää vasten + ohuita patjoja

Spottien väliin:

  • Paksuja patjoja jos löytyy
  • Patjojen päälle esteitä tasapainoiluun (rekkitanko, kumilätkiä ym.)

Spotti 2: Thorin tarkkuushyppyrata. Tehkää oma tarkkuushyppyrata, jossa on seuraavanlaiset osat:

  • Kapeita esteitä: astutaan 1 jalalla
  • Leveitä esteitä: laskeudutaan esteelle tasajalkaa.
  • Radan loppuun paksu tai ohut patja, jonka eteen voimistelupenkki.
  • Huolehtikaa, että esteet eivät liu'u. Esim. käyttäkää liukuesteitä ja kumilätkiä. Patjan voi laittaa seinään kiinni.
  • Esteiksi sopii esimerkiksi hyppyjakkarat, pehmopalikat, joogamatot, kumilätkät, voimistelupenkit ja hulavanteet.
  • Aloitus ja radan rakentaminen 10 min.

Lämmittelypeli

Sairaalahippa. Valitaan 1 hippa, joka yrittää saada koplalaisia kiinni. Kiinni jäätyään koplalainen sairastuu ja menee selälleen makaamaan. Sairastunut pelastetaan viemällä hänet ambulanssilla sairaalaan: vähintään 2 koplalaista nostaa kiinnijääneen ilmaan ranteista ja nilkoista pitäen ja kantaa tämän patjalle.

  • Lämmittelypeli 10 min.

Helpota tehtävää: Voitte sopia tietyt ryhmäläiset ambulansseiksi, joita ei voi ottaa kiinni ja joiden tehtävä on pelastaa sairastuneita. 2 pelastajaa muodostavat ambulanssin tekemällä ringin pitämällä toisiaan käsistä ja sairastunut kävelee ringin keskellä kohti sairaalaa.

Spotti 1: Seinäkieppi

Aloittakaa seinäkiepin harjoittelu loivalta penkiltä ja edetkää omaa tahtia jyrkemmässä kulmassa oleviin.

  1. Seiso penkin vierellä ja aseta kädet penkille niin, että sormet osoittavat alaspäin.
  2. Ponnista yhdellä jalalla penkin korkeamman puolen yli: jalka/jalat saavat käväistä penkillä.

Kun tämä sujuu, kokeile hypätä niin, että jalat eivät osu penkkiin ollenkaan. Tämän sujuessa kokeile tehdä seinäkieppi ponnistamalla tasajalkaa.

Jos ehditte, kokeilkaa myös kämmenkieppiä (ks. video)!

  • Spotit 1 ja 2 yht. noin 15-25 min.

Seinäkiepin tekniikasta: Liikkeessä 1 käsi, eli ponnistusvaiheessa estettä lähempi käsi, on käytännössä tukikätenä. Toinen käsi on apuna liikkeessä ja sillä saa ottaa vauhtia ja sen saa irrottaa välineestä. Alkuvaiheessa käsiin ei tarvitse keskittyä muuten, kuin että vähintään 1 käsi on tukevasti suorana esteellä ja sormet osoittaa alas.

Lisää haastetta: laskeudu tarkasti kumilätkälle tai kokeile tehdä seinäkieppi seinää vasten olevalla ponnistuslaudalla.

Helpota tehtävää: Mennään vuorotellen jokaisen penkin yli omalla tyylillä minitemppuratana. Parin kierroksen jälkeen kannusta ryhmäläisiä kokeilemaan, onnistuisiko jos laittaa kädet penkille sormet alaspäin ja kiivetään tai hypätään korkeamman puoliskon yli. Jos ponnulauta on seinää vasten, niin sen voi mennä siten, että kädet laitetaan lattialle ja jalat kiipeävät ponnulaudan kautta toiselle puolelle (tuetussa käsinseisonnassa käynti).

Spotti 2: Thorin tarkkuushyppyrata

Hypitään vuorotellen tarkkuushyppyrataa samalla, kun Thor pommittaa hyppelijöitä pallosalamoilla. Tarkkuushyppyrataa kuljetaan seuraavasti:

  • Kapeille esteille laskeudutaan yhdelle jalalle.
  • Leveille esteille laskeudutaan tasajalkaa.
  • Lopuksi ponnistetaan penkiltä tasajalkaa mahdollisimman pitkälle paksua patjaa.
  • Huom! Jos hypellessä tulee moka, niin pitää pysähtyä ja laskea kolmeen ennen jatkamista.

Yksi ryhmäläisistä on Thor, joka seisoo merkityssä paikassa ja heittelee pehmeitä esineitä, esim. palloja Jos Thor osuu hyppelijään, niin hyppelijä joutuu aloittamaan radan alusta. Vaihtakaa välillä Thoria. Sopiva etäisyys Thorille on sellainen, ettei hän osu hyppelijöihin jokaisella heittoyrityksellä: tarvittaessa muuttakaa Thorin etäisyyttä.

  • Spotit 1 ja 2 yht. noin 15-25 min.

Lopputehtävä osa 1: Rata

Seuratkaa videolta tarkkaan, miten rata menee. Tutustukaa rataan ensin rauhallisesti ja sitten kokeilkaa mennä se mahdollisimman nopeasti.

Radan osiot:

  • ylitys hyppyarkulla
  • alitus kaltevan voimistelupenkin ali
  • kiipeäminen kaltevaa penkkiä pitkin ja liuku toista pitkin alas. (säätäkää penkkien kaltevuutta tarvittaessa)
  • tictac ponnulaudalla
  • tasapaino-osuus
  • spotin 2 tarkkuushyppyrata

HUOM: voitte tehdä omia muutoksia rataan.

  • Lopputehtävä: rata + haaste yht. noin 10-20 min.

Lopputehtävä osa 2: kopitteluhaaste

Yrittäkää saada mahdollisimman monta erilaista koppia onnistumaan! Kopitelkaa hernepussia 2-3 henkilön ryhmissä. Yrittäkää keksiä ja saada onnistumaan mahdollisimman monta erilaista koppia: esim. polvien väliin, pään päälle, kyynärniveleen jne...

Voitte koettaa tehdä haastetta osana rataa tai radalle jonottaessanne. Muistakaa kannustaa toisianne! Montako erilaista koppia keksitte?

Painakaa valmis, kun olette tehneet lopputehtävän osia sopivan mittaisen ajan.

  • Lopputehtävä: rata + haaste yht. noin 10-20 min.

Palkintovideo

Pääsitte palkintovideoon asti mahtavaa! Siivoilkaa paikat, katsokaa video ja kysele koplalaisilta, mikä tänään oli siisteintä ja käy täyttämässä ohjaajien palautelomake heti harjoituksen jälkeen. Kiitos kaunis!