Kausi 2 Treeni 8

Tervetuloa

Tervetuloa 2. kauden kahdeksanteen treeniin! Kohta pääsette tekemään kierrealitusta ja stuntteja!

Loikkakoplakerran rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10 min.)
  • lämmittelypeli (10 min.)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min.)
  • rata + loppuhaaste (yht. 10-20 min.)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5 min.)

Meihin voi ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442

Hauskaa treeniä!

Radan rakentaminen

Rakentakaa rata videon ohjeiden mukaan suunnilleen samanlaiseksi kuin kuvassa.

Spotti 1: Kierrealitus

  • 3-4 voimistelupenkkiä ja puolapuut. Estä päällimmäisen penkin liukuminen kumiläpysköillä. Jos pohjalla oleva penkkipino on hutera, voitte laittaa penkin kaltevasti puolapuita vasten yhden penkin päälle.
  • rekkitanko jos löytyy + alle jokin este tai mailanvarsi ja halutessanne ohut patja
  • 1-2 ponnistuslautaa

Spotti 2: Stunt-piste

  • 1-2 paksua patjaa
  • penkki tai muu koroke
  • Lisäksi voitte vuorata ohuilla patjoilla (3-4 kpl) tai permantopaloilla turva-alueen stunt-pisteelle (ei näy kuvassa).

Lisäksi loppurataan:

  • Köysiä tai voimistelurenkaita
  • Esteitä joilta heilahtaa ja joille laskeutua köysillä/voimistelurenkailla: esim. voimistelupenkkejä, hyppyarkku, kumiläpysköitä, paksuja ja ohuita patjoja.
  • Tictac spotteja nostamalla ponnistuslautoja seinää tai puolapuita vasten
  • Halutessanne hyppyarkku ylitystä varten lähelle spotin 1 välineistöä
  • aloitus ja radan rakentaminen 10 min.

Jos teillä ei ole rekkitankoa käytössänne, saatatte kaivata lisää tekemistä spotille 2. Voitte tehdä spotille 2 oman radan, johon valitsette seuraavista osioista 3:

  • spotin 2 osat jotka pystytte rakentamaan
  • tasapaino-osuus
  • ylitys (esim. hyppyarkku)
  • pujotteluosuus (esim. tötteröistä)
  • tarkkuushyppyosuus (esim. kumilätkiä tai ohuita patjoja)

Lämmittelypeli

Patja-autoralli! Tässä lämmittelyssä käytetään pehmeitä patjoja. Jaetaan porukka sopiviin ryhmiin. Yksi ryhmästä asettuu patjan päälle kuljettajaksi ja muut työntävät. Kierretään rataa salin ympäri. Vaihdetaan kuljettajaa. Tehtävä vaatii patjan, joka liukuu.

  • lämmittelypeli 10 min.

Vaihtoehto jos patja ei luista lattialla: juoksusta hyppyjä paksulle patjalle. Asetetaan patja poikittain puoleen väliin salia. Parin kanssa juostaan salin päästä ja heittäydytään yhtäaikaa 1-2 patjalle eri tyyleillä: esim. mahalleen, istualleen, seisaalleen jne. Pari saa sopia että millä tyylillä hypätään.

Spotti 1: Kierrealitus

Seuraavaksi harjoitellaan suoraa alitusta ja opetellaan kierrealitus (360 underbar). Katsokaa videolta ohjeet.

Kierrealituksen käsiotteeseen vinkki:

  1. Nosta kädet ojoon suoraksi, kuin aikoisit hypätä roikkumaan.
  2. Vie käsivarret ristiin.
  3. käännä alemman käden kämmen osoittamaan ylöspäin.
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.

Lisää haastetta alituksiin:

  • Muutelkaa etäisyyttä, jolla yli hypättävä este on tangosta.
  • Laskeutukaa tarkasti esim. kumilätkän päälle alituksen jälkeen.

Helpota tehtävää:

  • Tehkää suoraa alitusta niin, että tangon alla ei ole estettä. Hypätkää kohti tankoa yrittäen heilahtaa eteenpäin. Tangon alle kannattaa laittaa ohut tai paksu patja siltä varalta, että ote lipsahtaa. Haastetta kaipaaville ohjaaja voi pitää sählymailan vartta esteenä.

Mitä jos rekkitanko puuttuu ja tekeminen meinaa loppua kesken?

  • Pelatkaa viime viikolta tuttua pallosalamoiden väistelypeliä. Katsokaa treeni 7 spotti 2 ohjevideo tarvittaessa muistutukseksi. Ottakaa voimistelupenkkien avulla tehtävä alitus osaksi salamoiden väistelyrataa ja lisätkää rataan omia osioita.

Spotti 2: Stunt-piste

Juostaan kohti pystyssä olevaa patjaa ja kaadetaan patja hyppäämällä sitä päin vatsalleen; kädet tarttuu patjan yläreunaan. Aloitetaan maasta, sitten voi hypätä korokkeelta jos maasta hyppääminen sujuu.

Turvallisuudesta:

  • Huolehtikaa, että laskeutuminen patjan kaatuessa tapahtuu matalaan asentoon mieluiten katse menosuuntaan, esim. vatsalleen tai kontta-asentoon.
  • Seisoma-asentoon laskeutuessa on riski, että patja lennähtää alta.
  • Patjan kannattelijat huolehtivat, että patja varmasti kaatuu ja oikeaan suuntaan.
  • Mahdollisuuksien mukaan voitte vuorata stunt-alueen lattian ohuilla ohuilla patjoilla niin, että paksu patja on pystyssä pehmeän alueen keskellä. Pehmeää aluetta tulisi olla erityisesti paksun patjan etu- ja takapuolella. Tämä vähentää kolhiintumisia tilanteessa, jossa koplalainen tipahtaa patjan kyydistä.
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.

Lopputehtävä osa 1: Rata

Seuratkaa videolta tarkkaan, miten rata menee. Tänään radalla voi keskittyä hauskanpitoon ja vauhtiin. Radalle jonottamisen aikana voitte tehdä loppuhaastetta.

Radan osiot:

  • heilahdus voimisteluköysillä ja/tai -renkailla esteeltä toiselle.
  • Tiktak ponnistuslaudalta (1-2 paikkaa, joissa tehdä)
  • Alituksia ja ylityksiä spotin 1 välineillä ja hyppyarkulla
  • Lisäksi voitte hyödyntää stuntpisteen välineitä: esim. hyppyjä patjalle

HUOM: voitte tehdä missä vaiheessa tahansa muutoksia rataan!

  • Lopputehtävä: rata + haaste yht. 10-20 min.

Lopputehtävä osa 2: Loppuhaaste

Katsokaa videolta ohjeet ja yrittäkää sinnikkäästi saada haasteen eri versiot onnistumaan! Voitte koettaa tehdä haastetta osana rataa tai radalle jonottaessanne. Muistakaa kannustaa ja auttaa toisianne!

  • Lopputehtävä: rata + haaste yht. 10-20 min.

Helpota tehtävää: Breikkaava rapukarhu. Pyydä lapsia keksimään mitä tahansa tapoja siirtyä karhuasennosta rapuasentoon ja toisinpäin. Tyylillä ei ole väliä. Lapset voivat esitellä keksimiään temppuja toisilleen ja ohjaajalle. Videon voi näyttää inspiraatioksi 😉

Palkintovideo

Pääsitte palkintovideoon asti. Mahtavaa! Siivoilkaa paikat, merkatkaa treeni valmiiksi ja katsokaa video.

Ohjaaja voit kysellä koplalaisilta, mikä tänään oli parasta ja käydä täyttämässä ohjaajien palautelomakkeen heti harjoituksen jälkeen. Kiitos treeneistä!