Kesäleiri liikuntasalitreeni 02

Tervetuloa Loikkakoplaan

Tervetuloa Loikkakoplan sisätreeniin nro. 2!

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10-15 min)
  • lämmittelypeli (15 min)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 20-30 min)
  • välirakennus (5 min)
  • spotit 3 ja 4 (yht. 20-30 min)
  • spotti 5 (15 min)
  • lopputehtävä (15-20 min)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5-10 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Kaikkia treenin tehtäviä ei tarvitse tehdä.
  • Ryhmä kannattaa jakaa 2-3 pienryhmää spotteja suorittamaan.
  • Spotin 5 voitte suorittaa missä vaiheessa tuntia haluatte ja se voi toimia kolmantena spottina, jos kuljette spotteja 3 ryhmässä. Jos patjoja on riittävästi, voitte tehdä spotin koko porukalla!

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442
Hauskaa treeniä!

Radan rakentaminen

Rakentakaa rata videon ohjeiden mukaan suunnilleen samanlaiseksi kuin kuvissa.

Spotti 1: rakentakaa 2-4 seinäponnistuspistettä.

  • puolapuut
  • ponnistuslautoja ja voimistelupenkkejä seinää vasten yhteensä 2-4 kpl
  • ohuita patjoja, kumilätkiä tai muita välineitä ponnistus ja laskeutumispaikkojen merkeiksi

Spotti 2: rakentakaa tasapainorata.

  • Mahdollisimman monta voimistelupenkkiä (kuvassa 5 kpl)
  • 1-2 hyppyarkkua ja/tai hyppypukkia
  • tarvittaessa muita soveltuvia esteitä, joilla voi tasapainoilla (esim. rekkitangon tanko-osat)
  • Rajauskartioita väisteltäväksi
  • hernepusseja

Lämmittely ja lopputehtävä: tuokaa varastosta kaikenlaista tavaraa ja levitelkää ympäri salia niin, että pääsette kulkemaan koskematta mahan: esim. ohuita ja paksuja patjoja, joogamattoja, hyppynaruja, kumiläpysköitä, hulavanteita, steppilautoja, pehmopalikoita jne.

  • aloitus ja radan rakentaminen 10 min

Seinäponnistuspisteen turvallisuus. Varmistakaa, että pystyssä oleva penkki pysyy tukevasti. Penkin liukumista voi estää esimerkiksi kumiläpysköitä tai joogamattoja käyttämällä. Jos penkissä on renkaat, huolehtikaa ettei ne ota maahan (esim. asettakaa ohuehko patja penkin alle).

 

 

Lämmittelypeli

Pelataan parkouraajat vastaan ohjaaja ESKM-peiliä! Yritetään edetä maahan koskematta koskemaan toisessa päässä salia olevaa peiliä (ohjaajaa) selkään. Liikkua saa vain silloin, kun peili ei katso. Peili kääntyy aina välillä katsomaan kohti ryhmäläisiä:

  • Jos peili näkee jonkun liikkuvan, niin peili saa pisteen ja ryhmä joutuu palaamaan alkuun.
  • Jos joku koplalaisista pääsee koskemaan peiliä selkään, niin koko ryhmä saa pisteen. Se joka koski peiliin menee alkuun.

Laskekaa pisteitä ääneen ja yrittäkää voittaa peili! Peilin kannattaa tehdä kääntymiset selkeillä liikkeillä, jotta ryhmä ehtii reagoimaan. Kun peli rullaa, voi vaikeustasoa lisätä tekemällä yllättäviä kääntymisiä.

  • lämmittelypeli 10-15 min

 

Jos ette saa rakennettua ESKM reittiä, voitte vaihtoehtoisesti:

  • Liikkua pelkästään lattian viivoilla.
  • Liikkua missä vain, mutta aina kun ohjaaja katsoo, niin pitää olla jonkin esteen päällä.

Ohjaaja: voitte olla vaihtoehtoisesti versiota, jossa kosketaan ohjaajan sijaan seinään, jonka luona ohjaaja seisoo.

 

 

Spotti 1: tic tac

Seinäponnistus eli tic tac. Tehdään seinäponnistuksia poispäin erilaisista kaltevista esteistä. Koettakaa laskeutua tarkasti alastulomerkille ja jäädä tasapainoon. Tehkää seuraavia tehtäviä rakentamillanne seinäponnistuspaikoilla muutama kierros molempiin suuntiin:

  • Yhden jalan tic tac: ottakaa vauhtia ja ponnistakaa yhdellä jalalla kaltevasta esteestä mahdollisimman korkea hyppy alastulomerkille.
  • Siirtäkää laskeutumismerkkejä kauemmaksi ja kokeilkaa vielä yhden jalan seinäponnistusta!
  • Kahden jalan seinäponnistus: nyt kaltevalle esteelle tuleekin molemmat jalat yhtäaikaa ja esteeltä ponnistetaan tasajalkaa pois.

 

  • spotit 1-2 yht. 15-30 min

Lisää haastetta. Seinäponnistuksen voi myös tehdä kierteellä, niin että kääntyy selän kautta ympäri. Tässä versiossa myös seinästä ponnistava jalka on eri, kuin tavallisessa tic tacissa. Keksittekö miten se tehdään?

 

 

Spotti 2: dynaaminen tasapaino

Tämä ei ole mikään tavallinen tasapainorata, sillä tarkoitus on tasapainoilla täysiä! Laittakaa lattialle pari hernepussia (tai muuta kohdetta), joita pitää yrittää koskea kädellä radan aikana. Varioikaa rataa:

  • Vaihdelkaa hernepussien paikkoja.
  • Kokeilkaa, että kuinka nopeasti pystytte radan menemään. Voitte vaikka vähentää hernepussien määrän yhteen ja kokeilla mennä täysiä!
  • Löydättekö hernepussille sellaisen paikan, joka on lähes mahdoton, mutta onnistutte juuri ja juuri?

Odottakaa aina ennen radalle menoa, että edellinen on ehtinyt vähintään puoleenväliin rataa.

  • spotit 1-2 yht. 15-25 min

Lisää haastetta:

  • Jos se motivoi ja ryhmä ei ole kilpailuhenkinen, voitte kellottaa aikoja haluaville kun yritätte mennä radan mahdollisimman nopeasti.
  • Pro-parkourhaaste: jos kaipaatte erityisen paljon haastetta, hivuttakaa esteitä kauemmaksi toisistaan niin, että joudutte hyppäämään esteeltä toiselle. Kuinka kauas voitte laittaa esteet, että pääsette kulkemaan radan?

Pelillistäminen. Pienten alakoululaisten kanssa voitte tehdä tästä leikin. Esim. lattia on sähköä johon ei kannata osua koska tekee kipeetä. Ollaan supersankareita jotka purkavat ryöväreiden rakentamia ansoja (hernepussit) koskemalla niihin.

 

 

Spotti 3: seinäjuoksu

Muokatkaa spottia 1 tämän tehtävän mukaiseksi. Sitten pääsette kokeilemaan seinäjuoksua kolmella erilaisella pisteellä:

  • Penkit: kiivetkää tai juoskaa jyrkempää penkkiä pitkin ylöspäin ja liukukaa toista penkkiä pitkin alas. Panostakaa huolellisuuteen tässä tehtävässä! Laittakaa seinäjuoksupenkki alkuun loivemmin puolapuita vasten ja jyrkentäkää kulmaa sitä mukaa, kun seinäjuoksu sujuu.
  • Ponnistuslauta: yrittäkää ponnistaa ponistuslaudasta ylöspäin ja tarttua mahdollisimman korkealle puolapuihin.
  • Seinä: ponnistakaa seinästä ja yrittäkää kurkottaa kädellä mahdollisimman korkealle ja osua kaverin pitämään sählymailaan.

Kun tehtävät sujuu, niin yrittäkää juosta yhä kovempaa ja korkeammalle. Voitte myös kehitellä lisähaasteita seinäjuoksuun.

 

Huomioikaa seuraavat asiat spotilla:

  • Varmistakaa aina kun teette seinäjuoksuja, että ponnistatte kantavasta betoniseinästä. Jalka voi mennä laskulevyisen seinän läpi. Liikuntasalissa voitte vaikka ottaa hetken aikaa ja kokeilla koputella eri materiaaleja olevia kohtia seinästä.
  • Jos teillä on kengät jalassa, niin varmistakaa, ettei kengistä jää väriä seinään. Jos olette ilman kenkiä, voitte laittaa ohuen patjan seinän alapuolelle, jotta alastulot olisivat miellyttävämpiä.

spotit 3-4 yht. 20-30 min.

Helpota tehtävää: Korkean penkin juokseminen saattaa olla liian hurjan tuntuinen varsinkin nuoremmille lapsille. Voittekin asettaa penkin loivemmaksi ja keskittyä kiipeämään turvallisesti penkin ylös. Ohjaaja voi painottaa sitä, että vain 1 henkilö kerrallaan saa mennä penkillä ja pitää keskittyä tekemään tehtävä oikein, sillä parkouresteiltä hyppiminen ihan minne sattuu voi johtaa vahinkoihin.

 

 

Spotti 4: Läpihyppyjä

Läpi että heilahtaa! Tehtävään tarvitsette paksuja patjoja, hulavanteita, sählymailoja, ohuen patjan ja korokkeen (puolapuut, lava, hyppyarkku, pukki tai vastaava). Huolehtikaa, että patja ei liu'u lattialla (liukuestematto tai patja seinää vasten).

  1. Venytelkää hetki ja kokeilkaa asentoa istuallaan maassa.
  2. Hyppikää patjalle esteen yli yrittäen käydä läpihyppyasennossa ilmalennon aikana.
  3. Hyppikää pajalle vanteen läpi.
  4. Kokeilkaa pudottautua / hypätä esteeltä (esim. puolapuut, näyttämö, hyppyarkku) alas pujahtaen vanteen läpi.
  5. Voitte keksiä myös omia haasteita!

Vinkkejä:

  • Hulavanteet vääntyvät melko helposti. Mahdollisuuksien mukaan käyttäkää jo valmiiksi hiukan vinksallaan olevia vanteita.
  • Vanteen pitäjän kannattaa päästää vanteesta irti heti, jos hyppääjä osuu vanteeseen.
  • Vanteen voi korvata esim. kahdella mailanvarrella tai lötköpötköllä.
  • Voitte kokeilla, miten tehtävä muuttuu, kun vannetta pitää eri kulmissa ja eri korkeuksilla. Koplalaiset voivat ehdottaa millä vanteen asennolla haluaa kokeilla hyppyä.
  • Lisää haastetta saatte laittamalla patjalle esteen, jonka päälle pitää laskeutua.
  • Jos teillä on minitrampoliini tai ylimääräisiä ponnistuslautoja, voitte lisätä sellaisen paksun patjan luo, kun olette hetken aikaa harjoitelleet spotilla maasta ponnistaen.

 

spotit 3-4 yht. 20-30 min.

 

 

Loppupeli: ESKM banaanihippa

Pelataan banaanihippaa, mutta niin, ettei maahan saa koskea! Jos jää kiinni tai osuu maahan, niin muuttuu "banaaniksi" eli pitää pysähtyä paikoilleen seisomaan ja nostaa kädet ylös. Kiinni jäänyt pelastetaan niin, että "avataan banaani" viemällä kiinnijääneen kädet alas. Hippakaan ei saa koskea maahan, jos osuu niin pitää pysähtyä viideksi sekunniksi.

Jos hippoja on useita: voitte sopia, että myös hipan pitää muuttua banaaniksi maahan osuessaan jolloin muut hipat pelastavat.

  • lopputehtävä 15-20 min

Jos peli tuntuu koplasta liian lapselliselta, voitte olla tavallista parkourhippaa:  eli hippaa, jossa ei saa koskea maahan ja hippa vaihtuu aina kun saa kiinni.

Lisää tekemistä jos aikaa jäi jäljelle: parkourväistelyrata! Kulkekaa koskematta maahan niin, että salissa on joka hetki muutama polttaja. Polttajat viskelevät pehmeitä esineitä ja parkouraajat yrittävät kulkea rataa väistellen esineitä. Vaihdelkaa polttajia välillä!

 

 

 

Palkintovideo

Pääsitte treenin loppuun asti, fantastista! Siivoilkaa paikat, painakaa ”merkitse treeni valmiiksi” -nappia ja katsokaa tähän avautuva palkintovideo! Palkintovideon saatte auki, kunhan olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.

Kiitos treenistä!