Kesäleiri metsätreeni 03

Tervetuloa Loikkakoplaan

Tervetuloa kolmanteen metsätreeniin! Tällä kertaa luvassa on teematreeni, jossa pääsette soveltamaan oppimianne parkourtaitoja selvittääksenne kirotun metsän mysteerin.

Aloittakaa lämmittelystä ja edetkää sitten tehtäviä. Treeniin kuluu siirtymineen reilu 2 tuntia.

Treenin rakenne:

  • Lämmittelypeli 10-20 min
  • Parkourtehtävät (4 kpl) yht. 60-120 min
  • Loppupeli 10-30 min

Ohjeita ja vinkkejä treeniin:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Suomalaiset metsät ovat erilaisia, siispä tehkää treenin parkourtehtävistä ne, jotka sopivat juuri teidän ympäristöönne parhaiten. Treenissä riittää tekemistä riittää jokaiseen metsään!
  • Kuhunkin tehtävään tarvittava ympäristö ja tarvikkeet löytyy kunkin tehtävän alta ”tehtävään tarvitsette” -painikkeen takaa.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442
Hauskaa treeniä!

Lämmittelypeli

Metsänvartija suojelee ihmisiä metsältä ja metsää ihmisiltä. Teidän tavoitteena on päästä metsänvartijan ohi kirottuun metsään ilman, että tämä huomaa.

Ohjaaja on vartija joka seisoo selkä koplalaisiin päin ja aina välillä kääntyy katsomaan koplalaisten suuntaan. Koplalaiset koittavat hiipiä kohti metsänvartijaa ja tämän ohi ilman, että tämä huomaa. Koplalaisten pitääkin juosta piilosta piiloon. Jos ohjaaja näkee kääntyessään, että joku ei ole ehtinyt piiloon, niin tämän pitää palata sovittuun aloituspisteeseen.

  • Ohje ohjaajalle: koplalaisen ei tarvitse päästä täysin näkymättömiin vaan riittää, että on selvästi päässyt jonkin ympäristön elementin taakse turvaan.
  • Jos metsässä ei ole piiloja, niin riittää, että koplalaiset ovat ohjaajan kääntyessä aivan paikoillaan ja matalana.
  • Voitte käyttää peliä siirtymäpelinä liikkuaksenne metsän reunalta syvemmälle metsään. Voitte olla matkan aikana useamman erän.

lämmittelypeli 10-20 min

Tehtävään tarvitsette: alueen, jossa on suhteellisen helppo liikkua puiden, kivien tai pensaiden taakse turvaan.

 

 

Matka metsän sydämeen 1: Zombijuoksu

Matkalla metsässä kohtaatte zombeja, tietenkin. Zombeja paetaan seuraavilla tavoilla:

  • kun ohjaaja huutaa "kuilu", pitää hypätä zombia karkuun kuilun yli ja laskeutua tarkasti kuilun laidalla olevan kiven päälle
  • kun huudetaan "potku", pitää potkaista zombi nurin eli tehdä seinäponnistus kivestä, puunrungosta tai muusta sopivasta esteestä
  • kun kuulette huudon "käsi", maan sisältä nousee zombin käsi, jonka yli pitää hypätä
  • lisäksi voitte keksiä omia komentoja ja liikkeitä, joilla vältellä zombeja

Voitte hyödyntää tehtävää siirtymäpelinä liikkuaksenne paikasta toiseen metsässä.

 

 

Matka metsän sydämeen 2: seuraa johtajaa - parkouraten

Jakautukaa pienryhmiin (5-6 hlö), joissa ollaan seuraa johtajaa peliä. Jujuna on, että johtaja käy ryhmänsä kanssa pyytämässä ohjaajalta tehtävän ja sitten johtaja johdattaa ryhmän lyhyehkön reitin, jonka aikana kaikki tekevät kyseisen tehtävän. Sitten johtaja vaihtuu ja ryhmä käy pyytämässä ohjaajalta uuden tehtävän. Tehtäviä ovat:

  1. Laavalammen ylitys: Johtaja johdattaa reitin, jossa yritetään kulkea koskematta maahan.
  2. Vuoren ylitys: johtaja johdattaa ryhmänsä kiipeämään korkeahkon kiven yli toiselle puolelle.
  3. Loikka kuilun yli: johtaja etsii kaksi elementtiä joiden välin voi yrittää hypätä juoksuvauhdista.
  4. Tähystyspaikka: johtaja etsii korkeahkon paikan (kivi tai puu), jossa kaikki voivat käydä "tähystämässä". Jos metsässä on hyviä kiipeilypuita, älkää kiivetkö niitäkään liian korkealle ja ottakaa otteet aina läheltä runkoa. Oksa voi katketa vaikka puu kuinka näyttäisi tukevalta.
  5. Hirviöohjaaja: ohjaaja on hirviö ja johtaja johdattaa ryhmänsä piiloon mahdollisimman nopeasti (ohjaaja voi vaikka laskea mielessään 15-20 s, jonka aikana yrittää ehtiä piiloon).
  6. johtajahirviö: ryhmän johtaja on hirviö, mutta tällä kertaa ryhmä haluaakin napata hirviön kiinni. Johtaja saa 5 sekuntia etumatkaa ja sitten muu ryhmä yrittää ottaa tämän kiinni.

Vinkkejä:

  • Jos jokin tehtävä ei onnistu ympäristössänne, voitte hypätä sen yli ja tehdä jonkin tehtävän vaikka usealla eri johtajalla.
  • Voitte halutessanne olla peliä useamman kierroksen.
  • Voitte hyödyntää tehtävää siirtymäpelinä liikkuaksenne paikasta toiseen metsässä.

Seuraa johtajaa -peli 20-40 min

Tehtävään tarvitsette:

  • kiviä, juurakoita tms., joilla voi hypellä
  • ainakin 1 korkeahko kivi, jos metsässänne sellainen on
  • korkeahko kivi tai kiipeilypuita

 

 

Räyhähengen karkottaminen

Räyhähengethän eivät Suomalaiseen metsään kuulu, joten ne pitää karkottaa. Ensiksi etsitään maastosta kiviä, jotka merkataan räyhähenkien kotikiviksi piirtämällä liiduilla hirviöitä. Kivet voivat olla eri kokoisia, kunhan jokaisen niistä lähellä on mahdollista tehdä jokin seuraavista parkourliikkeistä.

  • tarkkuushyppy elementiltä toiselle
  • useamman loikan rata
  • kiipeäminen tai seinäjuoksu korkean elementin päälle
  • piilosta toiseen pujahtaminen
  • tic tac

Sitten karkotetaan räyhähenget siten, että jokainen koplalainen käy kunkin räyhähengen kotikiven lähellä tekemässä parkourliikkeen ja samanaikaisesti heittää kiveä kävyllä. Jos kotikiven luona on mahdollista tehtä useampi erilainen parkourliike, on karkotus voimakkaampi jos jokainen tekee useamman erilaisen parkourliikken käpyjä heitellessä.

Räyhähengen karkottaminen 25-45 min

Tehtävään tarvitsette:

  • katuliituja
  • käpyjä
  • kiviä, jotka ovat sopivia kohteita maalitauluiksi kävynheittoa ajatellen.

 

 

Lopputehtävä: kirouksen kumoaminen

Viekää metsään 5-8 tötsää suhteellisen kauas toisistaan, mutta kuitenkin niin, että jokaisen tötsän luota on helppo havaita ainakin yksi toinen tötsä. Kannattaa laittaa tötsät ringin muodostelmaan tai muuhun selkeään muodostelmaan.

Voitte kumota metsän kirouksen tekemällä seuraavan rituaalin. Jokainen tötsä merkkaa kirouksen juurtumiskohtaa. Rituaalin suorittamiseksi kukin koplalainen yrittää tehdä seuraavat asiat järjestyksessä:

  1. Kosketa jokaista tötsää kyynärpäällä.
  2. Hyppää tarkkuushyppy jokaisen tötsän luona.
  3. Hyppää kierrehyppy jokaisen tötsän luona. Jos mahdollista, tee kierrehyppy jonkin elementin (esim. kivi) päällä.

Rituaalia tulee kuitenkin vaikeuttamaan metsänvartija (ohjaaja), joka kulkee ympäriinsä kävellen ja yrittäen etsiä metsään luvatta tunkeutuneita ihmisiä. Ohjaaja saa katsoa vain eteenpäin ja voi peittää käsillä näkökentän reunat. Jos ohjaaja näkee jonkun, niin se koplalainen joutuu vangiksi kävelemään metsänvartijan taakse. Vanki pelastetaan juoksemalla tämän luo ja antamalla ylävitonen tälle ohjaajan huomaamatta.

  • Voitte sopia, että kukin koplalainen tulee kertomaan, kun on suorittanut kaikki tehtävät jokaisen tötsän luona, niin ohjaaja pysyy kartalla pelin etenemisestä. Ohjaaja ei ota tuolloin koplalaista kiinni.
  • Voitte lisätä haastetta lisäämällä peliin tuomion laskurin. Kun joku jää vangiksi alkaa ohjaaja laskemaan rauhallisesti, mutta kovalla äänellä 10 alaspäin. Sinä aikana vanki on käytävä pelastamassa tai muuten metsän vartija voittaa sen erän.
  • Voitte olla peliä useamman kierroksen ja keksiä myös omia tehtäviä.

Kirouksen kumoaminen: 15-45 min

Tehtävään tarvitsette: 5-8 kpl tötsiä tai muita huomiomerkkejä (myös esim. koplalaisten juomapullot, reput tai ylimääräiset vaatekappaleet käy, jos ei muuta löydy)

 

 

 

Palkintovideo

Kirous on murrettu, onneksi olkoon! Klikatkaa ”merkitse treeni valmiiksi” -painiketta, niin palkintovideo ilmestyy katsottavaksi tähän laatikkoon! Videolla näette jälleen salaista videomateriaalia Liekki-Jaskan parkourtreeneistä.

Kiitos treenistä!