Kesäleiri metsätreeni 01

Tervetuloa Loikkakoplaan

Tervetuloa ensimmäiseen metsätreeniin! Tällä kertaa luvassa on tarkkuushyppyjä, kämmenkieppiä ja seinäjuoksua.

Aloittakaa lämmittelystä ja tehkää loput tehtävät haluamassanne järjestyksessä. Treeniin kuluu siirtymineen reilu 2 tuntia.

Treenin rakenne:

  • Lämmittelypeli 10-20 min
  • Parkourtehtävät (4 kpl) yht. 60-120 min
  • Loppupeli 10-30 min

Ohjeita ja vinkkejä treeniin:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.
  • Suomalaiset metsät ovat erilaisia, siispä tehkää treenin parkourtehtävistä ne, jotka sopivat juuri teidän ympäristöönne parhaiten. Treenissä riittää tekemistä riittää jokaiseen metsään!
  • Kuhunkin tehtävään tarvittava ympäristö ja tarvikkeet löytyy kunkin tehtävän alta ”tehtävään tarvitsette” -painikkeen takaa.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442
Hauskaa treeniä!

Lämmittely

Pelataan luonnonmullistuspeliä. Ohjaaja huutaa eri luonnonmullistuksia ja koplalaisten tehtävä on pelastautua niiltä.

  • tulva = pitää äkkiä päästä kiven tai kannon päälle
  • myrsky = halataan puuta tai mennään puuhun roikkumaan, jos se on metsänne puissa mahdollista
  • mörkö = piiloudutaan ohjaajalta
  • Keksikää myös omia mullistuksia, kun olette hetken pelanneet.

Kun peli tulee tutuksi, niin voitte lisätä tehtäviin aikapaineen niin, että mullistuksen ilmoittamisen jälkeen ohjaaja laskee jostain luvusta (esim. 10) alaspäin ja koplalaisten pitää ehtiä pelastautumaan siinä ajassa. Peliä voi vaikeuttaa lisää siten, että ohjaaja antaa koko ajan vähemmän aikaa pelastautumiseen.

 

lämmittelypeli 10-20 min

Jos koplalaiset ovat vanhempaa nuorisoa, joka ei mullistuksista motivoidu, voitte olla versiota, jossa ohjaaja yksinkertaisesti huutaa kohteita, joihin pitää juosta mahdollisimman nopeasti tekemään sovittu asia:

  • kivi (hypätään päälle)
  • puu (roikkumaan)
  • piiloon
  • jne. mitä keksitte (kanto, puiden juuret jne.)

 

 

Presipeli

Pelin kulku: Presi tarkoittaa parkousslangissa tarkkuushyppyä (precision jump). Pelataan seuraavaksi tarkkuushyppypeliä:

  1. Jakautukaa 3-5 henkilön pienryhmiin.
  2. Etsikää metsästä tarkkuushyppy, johon kaikki pienryhmästä pystyvät, esim. loikka kiveltä toiselle. Merkatkaa liidulla lähtö- ja laskeutumispiste.
  3. Muodostakaa sitten presirata: valitkaa edellisen hypyn laskeutumispisteeltä seuraavan hypyn kohde ja merkatkaa se liidulla. Muistakaa että kaikkien pienryhmän jäsenten pitää pystyä tekemään hyppy. Muodostakaa näin edeten useamman hypyn sisältävä rata.
  4. Kun presirata on valmis, opettakaa rata toiselle pienryhmälle ja he opettavat ratansa teille!
  • Käyttäkää eri värisiä liituja eri ryhmille.

presipeli 20-40 min

Tehtävään tarvitsette:

  • katuliituja tai muita merkitsemisvälineitä
  • alueen, jossa on paljon lähekkäisiä kiviä, joiden pinnalta voi ponnistaa.

 

Kämmenkieppi

Kokeilkaa ensiksi seuraavia versioita kämmenkiepistä:

  1. Laitetaan kädet kivelle ja hypätään tasajalkaa kyykkyyn kiven päälle ja sitten pois kiven toiselle puolelle.
  2. Laitetaan kädet kivelle ja hypätään tasajalkaa kiven yli.
  3. Laitetaan kädet kivelle ja yritetään hypätä kiven (ja samalla omien käsien yli) kiertäen niin, että laskeudutaan suunnilleen samaan paikkaan, mistä lähdettiin. Liike tehdään usein kaltevasta pinnasta niin, että toinen käsi laitetaan alemmas ja sormet alaspäin. Se on liikkeen ajan tukikäsi ja pysyy esteessä kiinni liikkeen ajan. Toinen käsi saa irrota. Ks. kuvat.

 

 

Huom! Kämmenkieppi on vaativa liike ja viimeisen vaiheen ei tarvitse onnistua heti ensimmäisissä treeneissä.

Kun jokainen on testannut eri versioita, niin jokainen saa liidun mukaansa ja yrittää tehdä mahdollisimman monessa paikassa jonkin edellisistä kämmenkieppiversioista. Aina onnistumisen jälkeen saa vetää viivan kiveen. Onnistuuko kämmenkieppi ihan pikkuruisestakin kivestä? Lopuksi etsikää kivi/kivet, joissa on kaikista eniten viivoja!

Jos jää aikaa, voitte olla lopuksi kämmenkieppihippaa: jokainen on hippa ja yrittää osua muita selkään. Aina jos saa osuman selkään, niin pitää käydä tekemässä kämmenkieppi.

 

Kämmenkieppitehtävät: 20-40 min

Tehtävään tarvitsette:

  • mahdollisimman paljon noin polven-vyötärön korkuisia kiviä ja/tai kantoja.
  • Katuliituja tai muita merkitsemisvälineitä (ei välttämätön)

 

 

Seinäjuoksu

Tehtävän kulku: Etsikää sellaisia kiviä, joiden päälle ette yletä hyppäämällä, mutta joiden päälle on mahdollista kiivetä turvallisesti. Hienoa jos löytyy! Jatketaan pienryhmissä, mutta voitte halutessanne vaihtaa kokoonpanoja. Pienryhmissä:

  1. Etsikää sopiva kivi.
  2. Koittakaa päästä kiipeämään kiven päälle mahdollisimman monesta eri suunnasta, eli eri reittejä.
  3. Koittakaa päästä kiven päälle vauhdikkaasti seinäjuoksulla eri puolilta kiveä.
  4. Löydättekö vielä muutaman kiven lisää, joiden päälle pääsee kiipeämällä tai seinäjuoksulla?

Turvallisuudesta. Tarkistaa kiveä ympäröivä maasto ja olkaa ympäristöstä tietoisia kiipeillessä. Vuorotelkaa niin, ettei tule törmäyksiä. Huomioikaa mahdollinen liukkaus jos on märkää.

  • seinäjuoksu 15-30 min

Tehtävään tarvitsette: vähintään yksi suurehko kaltevapintainen kivi, jonka päälle on mahdollista kiivetä. Sopiva korkeus on sellainen, että kiven päälle ei pääse hyppäämällä. Jos sopivia kiviä on vain yksi ja ryhmä on suuri, niin kannattaa laittaa osa ryhmästä tekemään jotain muuta tehtävää, jotta ei tule jonottelua.

 

 

Ei saa koskea laseriin -rata

Valmistelut ennen tehtävää: Vie tötsiä tai muita huomiomerkkejä metsään niin, että tötsiä seuraamalla muodostuu reitti. Jos mahdollista, kannattaa muodostaa sellainen reitti, missä on monenlaista luontoa ja jonka on mahdollista mennä maahan koskematta.

  • Jos ympäristö sen mahdollistaa, asettele tötsät siten, että tötsien väliset matkat on mahdollista kulkea maahan koskematta.
  • Jos ryhmä on suurikokoinen, tee useampi reitti, joille voit jakaa ryhmäläiset.

Pelin kulku: Valitkaa porukalla 1-3 asiaa ympäristöstä, jotka ovat laseria. Sitten kuljetaan tötsien muodostama reitti niin, ettei kosketa valittuihin laseransoihin! Laseria voivat olla esimerkiksi maa, kivet, lehdet, puiden oksat, risut, pusikot tai juuret. Kulkekaa reitti useampia kertoja vaihtaen välillä väisteltäviä asioita. Voitte myös muuttaa tötsien paikkoja.

  • Jos jää aikaa ja intoa, koplalaiset voivat suunnitella itse ratoja.

Ei saa koskea laseriin -rata 15-30 min

Tehtävään tarvitsette:

  • tötsiä tai muita merkitsemisvälineitä. Myös esim. koplalaisten juomapullot käyvät jos ei muuta ole!
  • Alue, jossa on mahdollista kulkea väistellen ainakin joitain seuraavista: pusikot, puut, juurakot, kivet, maa, puun lehdet ym.

 

 

Loppupeli: KIKAPUM

Pelin kulku: Pelataan Kikapumia! Etsikää alue, jossa on runsaasti piilopaikkoja ja valitkaa peliä varten vankila.

  1. Ohjaaja laskee 15:sta nollaan, minkä aikana leiriläiset menevät piiloon.
  2. Jos ohjaaja näkee paikaltaan jonkun, joutuu tämä leiriläinen vankilaan.
  3. Seuraavalla kierroksella ohjaaja laskee 14:sta nollaan. Leiriläisten pitää lähteä piiloistaan, käydä koskettamassa ohjaajaa hartiaan ja mennä uudestaan piiloon. Matkan varrella pitää pelastaa antamalla ylävitonen vangeille.
    • Kopla voittaa aina kierroksen, jos kaikki vangit saadaan pelastettua ja jokainen ehtii koskea ohjaajaa hartiaan.
  4. Pelatkaa kierroksia joka kerta vaikeuttaen, kunnes lasketaan vain yhdestä nollaan.
  • Kikapum peli 10-30 min

Tehtävään tarvitsette: alueen, jossa on paljon piilopaikkoja!

 

 

 

Palkintovideo

Pääsitte palkintovideoon asti, erinomaista! Klikkaa ”merkitse treeni valmiiksi” -painiketta, niin palkintovideo ilmestyy katsottavaksi tähän laatikkoon! Videolla näette videomateriaalia Liekki-Jaskan flow-sarjan treenistä. Kun parkourin perusliikkeet tulevat tutuksi, onkin aika alkaa soveltamaan ja yhdistelemään erilaisia taitoja. Huomaatteko videolta tuttuja liikkeitä?

Kiitos treenistä!