TIETOA LOIKKAKOPLASTA

Katso alta käyttäohjevideo ja usein kysytyt kysymykset, joista saat tärkeitä tietoja ja vinkkejä Loikkakoplan käyttöön, ohjaukseen sekä turvalliseen parkourharjoitteluun.

LOIKKAKOPLAN K√ĄYTT√ĖOHJEET VIDEO

Asiakastuki: rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi, 050 5533442

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

OHJAAMINEN

Ennen treeniä.

  1. Käy treenin sisältö (tekstiohjeet ja videot) läpi ennen treenin alkua.
  2. Suunnittele radan rakentaminen. Jos mahdollista, ota välineet valmiiksi esille varastosta. Voit myös rakentaa radan osittain tai kokonaan etukäteen.

Treenin aikana. Voitte Katsoa jokaisen tehtävän ohjevideon yhdessä tai voit antaa ohjeet itse suullisesti. Muodostakaa teille toimiva rutiini. Jokaisesta tehtävästä kerrytätte koplalle pisteitä.

  1. Kun ryhmä tulee saliin, kokoa ryhmä kasaan ja näytä tervetuloavideo tai kerro sanallisesti, mitä on tulossa.
  2. Tehkää radan rakennus -tehtävä koplan kanssa, jos et ole rakentanut ennen tunnin alkua. Klikatkaa valmis ja vastatkaa kysymykseen ja katsokaa minkälaiset pisteet ja palautteen saatte.
  3. Tehkää lämmittelytehtävä.
  4. Tehkää parkourtehtävät, eli spotit 1 ja 2. Voitte jakautua kahteen ryhmään näitä tekemään jonottamisen vähentämiseksi.
  5. Jos on aikaa jäljellä, tehkää viimeiseksi lopputehtävä. Treenin loppupuolella voitte halutessanne myös toteuttaa koplan esittämiä toiveita kuten leikkejä, pelejä tai kuntoilua.
  6. Siivotkaa sali ja katsokaa palkintovideo. Palkintovideo avautuu katsottavaksi kunhan on tehnyt treenistä ainakin 3 tehtävää.
  • Jos teht√§vi√§ j√§√§ tekem√§tt√§, niin niihin voi halutessaan palata my√∂hemmill√§ kerroilla.
  • Jos aikaa on j√§√§m√§ss√§ paljon j√§ljelle lopputeht√§v√§ss√§, voitte katsoa lis√§tietoa -kent√§st√§ vinkkej√§ lis√§tekemisen j√§rjest√§miseen. Jos aikaa j√§√§, voitte olla my√∂s koplan toiveleikkej√§ loppuajan.

Loikkakopla mahdollistaa sen, että. ohjaaja luo itselleen sopivat rutiinit ohjeistamiseen. Tärkeintä on, että ohjeistuksessa on selkeä rutiini, jota kopla osaa ennakoida. Tehtävien videoiden näyttäminen jokaisessa tehtävässä ei ole välttämätöntä, mikäli ohjaaja kykenee ohjeistamaan tehtävät muuten.

Pitkissä kerhojaksoissa vaihtelu virkistää. Siksikin treeneissä olevat pelit ja harjoiteltavat liikkeet vaihtelevat kauden aikana. Vaihtelua saatte lisää tekemällä Loikkakoplan ulkotreenejä tai vaikka ottamalla silloin tällöin koplan toiveita ohjelmaan!

Loikkakoplakerhon suosituskoko on max. 15 ryhmäläistä. Yksi syy tähän on se, että tavanomainen koulujen välineistö ei välttämättä riitä suurien ratojen rakentamiselle. Jos ryhmä on suurrempi, on hyvä idea rakentaa kolmas piste, jolloin ryhmän voi jakaa kolmelle suorituspisteelle kahden sijaan. Vaihtoehtoja ovat esim.:

  • Jos v√§lineit√§ riitt√§√§, rakentakaa kolmas spotti edellisten tai tulevien treenien pohjalta. Aiempien treenien ohjevideot p√§√§see katsomaan vaikka teht√§v√§ olisi jo tehty.
  • Suunnitelkaa kolmas spotti j√§ljell√§ olevista v√§lineist√§. Spotin ei ole pakko olla joka kerta parkouria, vaan voitte my√∂s olla toivepelej√§, hyppi√§ trampoliinilla tai vaikka pomputella palloa. Oma spotti on hyv√§ mahdollisuus koplalaisille p√§√§st√§ vaikuttamaan treenin sis√§lt√∂√∂n.
  • Toisinaan lopputeht√§v√§n tai l√§mmittelypelin voi tehd√§ kolmantena spottina.

Monien tehtävien kirjallisissa ohjeissa tai lisätiedoissa on ohjeita tehtävien skaalaamiseen.

  • V√§lineit√§ kannattaa liikuttaa treenin aikana kauemmas tai l√§hemm√§s toisistaan. Sopiva hyppyjen pituus on sellainen, ett√§ onnistumiseksi joutuu ponnistelemaan.
  • Jos jaatte ryhm√§n spoteille, voitte kokeilla jakaa ryhm√§n esim. i√§n mukaan tai sen mukaan, haluaako esteiden olevan l√§hemp√§n√§ vai kauempana, jolloin esteit√§ ei tarvitse ihan jatkuvasti liikuttaa.

Jos treenien vaikeustaso tuntuu yleisesti sopimattomalta ryhmälle, voi treenikautta vaihtaa vaikka kesken kauden. Loikkakoplan 4 tuotantokautta jakautuu vaikeustason mukaan seuraavanlaisesti:
kausi 1: perusteet 1
kausi 2: perusteet 2
kausi 3 jatko 1
kausi 4 jatko 2

Kausi 3 ja 4 edellyttävät, että suurella osalla ryhmästä on jonkinlaista harrastustaustaa parkourista. Jos mietit treenikauden vaihtamista kesken kauden, ole yhteydessä työnantajaasi ja/tai meihin (rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi).

Meiltä voit kysyä apuja Loikkakoplan käyttöön ja voimme myös auttaa ideoimaan ratkaisuita, mikäli ilmenee haasteita: rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi, 050 5533442

Liikuntaryhmien ohjaamisessa tarvitaan monenlaisia ohjaustaitoja ja ryhmissä on usein myös lapsia, jotka tarvitsevat tukea arjessa. Jos kaipaat päivitystä ohjaustaitoihin tai lisää koulutusta, olethan yhteydessä työnantajaasi. Meiltä voi hankkia Loikkakoplaohjaajan etäkoulutuksen hintaan 120e+alv; kysy työnantajaltasi mahdollisuutta kouluttautumiseen. Koulutuksessamme käydään monipuolisesti läpi liikunnan ja parkourin ohjaamiseen liittyviä teemoja.

RADAN RAKENTAMINEN

Ohjaajan olisi hyvä perehtyä radan rakentamiseen ennen treenin alkua ja suunnitella rakennusurakka:

  • Jos rakennatte edes osan radasta yhdess√§ koplan kanssa, niin saatte rakentamisteht√§v√§st√§ pisteit√§.
  • Nuoremmat lapset selviytyv√§t yleens√§ paremmin siivoamisesta kuin rakentamisesta. Varsinkin pienten lasten ryhm√§n ohjaajan kannattaa rakentaa rata edes osittain valmiiksi etuk√§teen.
  • Samoin rakentaminen voi olla haastava teht√§v√§ jos ryhm√§ss√§ on paljon tukea kaipaavia lapsia tai motivaatiota rakentamiseen ei ole.
  • Joka tapauksessa olisi hyv√§, ett√§ ohjaaja v√§hint√§√§nkin ottaa v√§lineit√§ valmiiksi esille varastosta.
  • Pyyd√§ tarvittaessa salivuoron tai kerhon muuttamista ty√∂nantajaltasi, jotta p√§√§set valmistelemaan treenin.
  • Jos ette tied√§, ett√§ riitt√§√§k√∂ ryhm√§n k√§yt√∂ss√§ oleva aika kaikkiin teht√§viin, voitte j√§tt√§√§ esim. lopputeht√§v√§n rakentamisen lopputuntiin.
  • Jos rata vaikuttaa liian massiiviselta suhteessa rakentamisen resursseihin, voitte kevent√§√§ rataa. Useimmissa teht√§viss√§ on esitelty useampi suorituspaikka ja voittekin j√§tt√§√§ osan rakentamatta tai rakentaa vasta tarpeen tullen.
  • Jos radan rakentamisen kanssa on jatkuvasti haasteita, voitte harkita uuteen ulkopainotteiseen Loikkakoplakauteen siirtymist√§.

Radassa ei välttämättä tarvita kaikkia radan ohjeissa kerrottuja elementtejä. Tehtäviin riittää, että saatte edes osan esitellyistä elementeistä rakennettua. Esittelemme paljon mahdollisuuksia juurikin siksi, että kaikkiin saleihin löytyisi ideoita.

Voimistelupenkkejä voi usein korvata steppilaudoilla, tasapainopuomilla, tukevilla tuoleilla tai pulpeteilla.

Hyppyarkun ja hyppypukin voi usein korvata toisillaan, jos jompi kumpi löytyy. Pulpetit ja näyttämön lava voivat toimia korvikkeena osassa tehtäviä.

Rekkitanko

  • Tasapainoilussa rekin voi korvata hyppynaruilla, puomilla, v√§√§rinp√§in k√§√§nnetyll√§ voimistelupenkill√§
  • Heilahdus- ja alitusteht√§viss√§ kerrotaan tapoja korvata rekkitangot tai ehdotetaan vaihtoehtoista teht√§v√§√§. Aina on mahdollista my√∂s kerrata edellisten kertojen suosikkiteht√§vi√§ tai olla lasten esitt√§mi√§ toivepelej√§. Voitte korvata treenin my√∂s ulkotreenill√§.

Puolapuut. Puolapuiden korvaaminen on haastavaa. Mahdollisia tapoja korvata puolapuut voivat olla esim:

  • Tic tac -teht√§viss√§ ponnistuslaudan voi laittaa sein√§√§ vasten, kunhanh varmistatte, ettei se liu’u.
  • Kissanloikissa, sein√§juoksuissa ja liu’uissa voimistelupenkin voi nostaa rekkitankoa, korkeaa n√§ytt√§m√∂lavaa tai muuta korkeampaa tukevaa asiaa vasten. Huolehtikaa, ett√§ penkki pysyy tukevasti paikoillaan.

Ratkaisuja ongelmaan:

  • Jos v√§lineist√§ on paljon pulaa, voi olla, ett√§ ette pysty rakentamaan kaikkia spotteja kerralla. Voittekin rakentaa spotit aina kunkin teht√§v√§n alussa ja n√§in kierr√§tt√§√§ samoja v√§lineit√§ eri spoteilla.
  • Suosittelemme hy√∂dynt√§m√§√§n ulkotiloja kelin salliessa. Monet teht√§v√§t on suoraan siirrett√§viss√§ ulos. Voitte my√∂s hy√∂dynt√§√§ ulkotreenej√§.
  • Syyskuusta 2023 alkaen on mahdollista hankkia my√∂s ulkopainotteinen Loikkakoplakausi. Ole yhteydess√§ ty√∂nantajaasi ja/tai meihin, niin voimme auttaa sopivimman ratkaisun l√∂yt√§misess√§.

Voit käyttää trampoliinia, mutta varmista, että sinulla on riittävästi tietoa trampoliinin turvallisesta käytöstä harjoittelussa. Huomioi mm. seuraavat:

  • Trampoliinien k√§ytt√∂ vaatii suuremman pehmustetun turva-alueen kaikkiin suuntiin, koska hypyt lent√§v√§t pidemm√§lle ja korkeammalle.
  • Etuperinvolttien harjoittelussa kannattaa laittaa 2 patjaa p√§√§llekk√§in, jos mahdollista.
  • Oon t√§rke√§√§ harjoitella liikkeet ensiksi maasta ja ponnistuslaudalta ponnistaen riitt√§v√§n sujuvaksi.
  • Trampoliinin k√§ytt√∂√∂n liittyy aina enemm√§n turvallisuusriskej√§, koska vauhti ja korkeudet ovat suurempia.
  • Trampoliineja on erilaisia ja on t√§rke√§√§ ymm√§rt√§√§, miten k√§yt√∂ss√§ olevaa trampoliinia k√§ytet√§√§n.

LOUKKAANTUMISTEN EHK√ĄISY

  • Lue teht√§vien kirjalliset ohjeet, joissa kerromme lis√§√§ pointteja turvallisuuden varmistamiseksi. Katso my√∂s turvallisuus -painike, mik√§li teht√§v√§ss√§ sellainen on.
  • Varmista aina, ett√§ k√§ytett√§v√§t v√§lineet eiv√§t liu’u lattialla tai toisten esteiden p√§√§ll√§: liukuestein√§ voi k√§ytt√§√§ liukuestemattoja, kumil√§tki√§, permantopaloja ja joogamattoja tilanteesta riippuen.
  • Voit merkata teht√§viin selke√§t aloituspaikat vaikka t√∂tsill√§.
  • Kiipeily- ja hyppyteht√§viss√§ voitte laittaa patjoja my√∂s laajemmalle alueelle varsinkin, jos ryhm√§ss√§ on nuorempia lapsia. Annamme vinkkej√§ teht√§vien tekstiohjeissa.
  • Sovi koplan kanssa, ett√§ radalla menn√§√§n sovittuun suuntaan ja muut huomioiden. Radalla tehd√§√§n vain sit√§, mit√§ on tarkoitus tehd√§.
  • Keskustele koplan kanssa! Koska liikuntasaliv√§lineist√∂ on liikuteltavaa, esteet saattavat liikkua tai jopa kaatua, jos liikkuu huolimattomasti. Esteit√§ ei saa siirt√§√§ omin p√§in ja jos jokin este on liikkunut paikoiltaan, niin siit√§ kerrotaan heti ohjaajalle. Parkourkulttuuriin kuuluu, ett√§ kun harjoitellaan, niin v√§lineiden kest√§vyys ja ominaisuudet tarkistetaan aina ennen harjoittelua. T√§t√§ voitte harjoitella koplan kanssa treeneiss√§.
  • Jos liikuntasalissa on mekanismeilla toimivia v√§lineit√§, kysy ohjeet, miten mekanismit toimii (esim. voimistelurenkaat, -k√∂ydet, rekki, trampoliini). Varmista, ett√§ tied√§t miten koottavat v√§lineet, esim. rekkitangot, kootaan juuri teid√§n salissa oikein.

Pyydä ennen kerhojakson alkua ohjeistus loukkaantumistilanteiden varalta työnantajaltasi! Hyviä perusjuttuja ovat:

  • Varmista, ett√§ saatavilla on ensiapuv√§lineist√∂√§ (ainakin laastareita ja sidosta nilkan nyrj√§hdyksiin).
  • Selvit√§ paikallisen p√§ivystyksen puhelinnumero ja yhteystiedot ennen kerhojakson alkua. H√§t√§tilanteissa numero on 112.
  • Varmista, ett√§ sinulla on lasten huoltajien yhteystiedot tarvittaessa saatavilla.
  • Selvit√§ etuk√§teen, onko tiloissa treenin aikaan aikaan t√∂iss√§ henkil√∂kuntaa, joka voi tulla apuun esim. vakavammissa loukkaantumistilanteissa.

Yleisimpiä vahinkoja ovat:

  • Erilaiset pienet kolhut ja nirhaumat ovat tyypillisimpi√§ vahinkoja parkourissa.
  • Nilkannyrj√§hdyksi√§ sattuu toisinaan kaikissa lajeissa, miss√§ juostaan ja hypit√§√§n ja vakavammissa tapauksissa nyrj√§hdykset kannattaa n√§ytt√§√§ l√§√§k√§rille.
  • Harvinaisia/hyvin harvinaisia vammoja ovat muut nyrj√§hdykset ja vakavammat vammat, kuten luunmurtumat ja p√§√§vammat. On kuitenkin eritt√§in t√§rke√§√§ tiet√§√§, mist√§ saa apua vakavamman vahingon sattuessa.

Jos olet kohdannut järjestelmässä bugin (jokin ei toimi ihan niin kuin pitäisi), voit täyttää alla olevan lomakkeen, niin saamme tiedon asiasta. Akuuteissa ongelmatapauksissa olethan hetimmiten yhteydessä Rasmukseen.