Kausi 3 Treeni 4

Tervetuloa

Tervetuloa kolmannen kauden neljänteen treeniin! Tänään jatketaan esteiltä alastuloja, tehdään kärrynpyörätemppua esteellä sekä jatketaan alitusten parissa.

Loikkakoplakerran rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10 min.)
  • lämmittely (10 min.)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 15-25 min.)
  • lopputehtävä (10-15 min.)
  • loppusiivous ja palkintovideo (5 min.)

Katsokaa palkintovideo treeninne lopuksi! Palkintovideo on mahdollista katsoa, kun olette itsearvioineet vähintään kolme tehtävää sekä merkinneet lopuksi treenin valmiiksi.

Meidät saatte kiinni: rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi , 0505533442

Hauskaa treeniä!

Radan rakentaminen

Katsokaa videolta ohjeet ja rakentakaa sali suunnilleen niiden mukaiseksi. Apua saatte alta löytyvistä kuvista.

Spotti 1: akrobatiaa esteillä
  • hyppyarkku
  • 2 pehmeää patjaa
  • 2 voimistelupenkkiä
  • puolapuut
  • ohuita patjoja kumilätkiä tms.
Spotti 2: alituksia
  • 2 rekkitankoa jos löytyy
  • kumilätkiä
  • 3 voimistelupenkkiä
  • ponnistuslauta
  • paksu patja
  • jotain esteitä alitusta varten (muovikartioita, pehmeitä palikoita tms.)
HUOM! Lopputehtävän alkajaisiksi tuokaa saliin lisää tavaraa niin, että saatte tehtyä pitkän "ei saa koskea maahan" -radan.
  • aloitus ja radan rakentaminen 10 min.
Spotilla 1 on tänään 3 erilaista tehtävää. Voitte tarvittaessa keventää spotin 1 rakennustehtävää jättämällä jonkin tehtävistä pois. Jos salissanne ei ole rekkitankoja, valitkaa jokin näistä:
  • Katsokaa spotin 2 lisätietoa kenttä ja rakentakaa ohjeen mukainen alue voimistelupenkeistä ja puolapuista. Joudutte mahdollisesti vähentämään spotin 1 tehtäväpaikkoja tätä varten.
  • voitte joko käydä koulun pihalla tekemässä spotin jos sieltä löytyy tankoja.
  • Ohjaaja: kysy koplalaisilta toiveita ja rakentakaa toiveiden mukainen treenispotti.
  • Rakentakaa rekkitankopaikan sijaan jokin edellisten tai tulevien loikkakoplakertojen spotti. Edellisistä treeneistä pääsette katsomaan vielä videot.

Lämmittelypeli

Kuplahippa. Jokaisella pelaajalla on alkuun oma kupla eli kädet edessä kuplan muodossa. Jokainen yrittää kaapata muita koplalaisia omaan kuplaan viemällä kädet yläkautta kaverin ympäri. Kun kaveri on kaapattu, muodostetaan kahdestaan suurempi kupla ottamalla käsistä kiinni. Kupla kasvaa kokoa, kun porukkaa kaapataan lisää. Myös muiden kuplista saa kaapata yksittäisiä koplalaisia tai vaikka koko pienemmän kuplan. Pelin onnistumiseksi on tärkeää:
  • Kaapatuksi tulemista ei saa estää menemällä matalaksi.
  • Jokaisen tulee pyrkiä kasvattamaan omaa kuplaansa. Peli ei toimi, jos kaikki vain väistelevät toisiansa.
  • lämmittely 10 min.

Spotti 1: Akrobatiaa esteillä: alastuloja + kärrynpyörä

Tällä spotilla on kolme eri suorituspistettä, joista jokaisella tehdään hieman eri asoita.
  • Hypätään puolapuista alas ohuesta patjasta tehdyn esteen yli ja koetetaan laskeutua tarkasti patjalla olevalle kumilätkälle tai muulle vastaavalle laskeutumisalustalle. Haastetasoa voi vaihtaa muuttamalla hyppykorkeutta ja laskeutumisalustan etäisyyttä. Voi myös koettaa laskeutua kumpikin jalka eri kumilätkille.
  • Hypätään korokkeelta (esim. voimistelupenkit) kierrehyppy patjalle. Samalla yritetään laskeutua tarkasti kumilätkälle tai vastaavalle. Haastetta saa lisää pidentämällä hyppyetäisyyttä tai vaikkapa niin, että lähtee kierrehyppyyn selkä menosuuntaan.
  • Harjoitellaan hyppyarkulla parkour-kärrynpyörää esteen reunasta. Aloitetaan pyörähdysylityksellä ja edetään videon ohjeiden mukaan pikkuhiljaa varsinaiseen liikkeeseen.
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.

Spotti 2: Alituksia

Tällä spotilla jatketaan alitusten parissa. Tehkää kaikkia neljää eri harjoitetta tai valitkaa mieluisimmat.
  • Seinäponnistuksesta suoraan alitukseen. Tehkää rekin vieressä seinää vasten olevasta ponnistuslaudasta tic tac ja siitä suoraan alitus. Tärkeää on ponnistaa riittävän korkealle, jotta alitukseen pääsee kunnolla jalat edellä.
  • Juostaan voimistelupenkkiä pitkin, tehdään suora alitus ja jatketaan edelleen voimistelupenkkiä pitkin.
  • Ponnistetaan kumilätkältä tms. ja tehdään suora alitus niin, että laskeudutaan tarkasti kumilätkän tai muun vastaavan päälle.
  • Pitkä kierrealitus. Hypätään aiemmin harjoiteltuun kierrealitukseen sukeltaen melko kaukaa voimistelupenkin edestä. On tärkeää, että alla on patja, jolloin mahdollinen putoaminen ei haittaa. Haastetta saa nostettua lisäämällä hyppyetäisyyksiä ja pienentämällä rakoa, josta alitus tehdään.
  • spotit 1 ja 2 yht. 15-25 min.
Jos teillä ei ole rekkitankoa käytössä:
  • Alituksia voi tehdä myös rakentamalla penkeistä puolapuiden avulla kehikko: Nostetaan 2-3 penkkiä päällekkäin ja nostetaan yksi penkki poikittain toinen pää penkkipinon päälle ja toinen puolapuihin. Jos penkkipinosta ei saa tukevaa, niin voitte laittaa poikittain olevan penkin vinosti niin, että toinen pää on yhden penkin päällä ja toinen pää nostetaan puolapuihin korkeammalle.
  • Tällaisella pisteellä onnistuu esim. alitus, jossa jalat liukuu lattialla. Olkaa kuitenkin varovaisia ettei penkki keiku.
  • Vaihtoehtoisesti voitte kokeilla alituksia ulkona jos siellä on tankoja tai voitte rakentaa ihan oman pisteen, jossa treenataan jotain lasten toivetekniikkaa tai voitte tehdä muiden treenikertojen tehtäviä.

Lopputehtävä

Suohirviörata. Lopputehtävässä raahataan aluksi lisää tavaraa saliin niin, että saadaan yhdistettyä spotit yhdeksi pitkäksi "ei saa koskea maahan (suohon)" -radaksi. Hyvin toimivia ovat esim. ohuet patjat, palikat, steppilaudat tai vaikka hulavanteet (vanteen sisään saa osua). Myös salin lattian viivoja voi tarvittaessa hyödyntää. Otetaan myös käyttöön köysi tai renkaat, jos sellaiset salista löytyvät. Olisi hyvä, jos radasta löytyisi ainakin seuraavat parkour-haasteet:
  • superpitkä tarkkuushyppy
  • pitkä heilahdus esimerkiksi köydellä tai renkailla
Kun olette tutustuneet rataan hetken, alueelle ilmestyy suohirviö (ohjaaja), jonka kalseaa kosketusta pitää vältellä. Suohirviö koettaa koskettaa radalla eteneviä esim. lötköpötköllä tai mailanvarrella. Jos saa kosketuksen, pääsee tekemään kolme kyykkyhyppyä, minkä jälkeen voi palata radalle.
  • lopputehtävä 10-15 min.
Jos ryhmä on niin suuri, että radalle tulee jonoa: järjestäkää sali niin, että ryhmäläiset voivat kulkea ihan sikinsokin salissa koskematta maahan ja väistellen 1-3 suohirviötä. Käyttäkää tarvittaessa lattiaviivoja. Pelin nimi on suohirviöhippa. Jos ryhmäläiset ovat suohirviöitä, ottakaa kiinni keppien sijaan käsillä, jotta ei tule vahingossa satutettua ketään.

Palkintovideo

Pääsitte palkintovideoon asti, mahtavaa! Siivotkaa paikat, klikatkaa treeni valmiiksi ja katsokaa palkintovideo. Tämän kerran palkintovideossa Hämähäkki Perttu ja Liekki-Jaska saattavat olla tauon tarpeessa. Todetkaa itse! 😀

Ohjaaja, kysele koplalaisilta, mikä tänään oli siisteintä ja käy treenin jälkeen täyttämässä ohjaajien palautelomake. Kiitos!