Kesäleiri liikuntasalitreeni 03

Tervetuloa Loikkakoplaan

Tervetuloa Loikkakoplan teematreeniin! Treenin päätavoite on kukistaa paha velho Urganauth! Lisäksi treeni sisältää pari perinteisempää parkourtehtävää (spotit 4-5), jotka voi tehdä missä vaiheessa treeniä tahansa.

Loikkakoplatreenin rakenne:

  • aloitus ja radan rakentaminen (10-15 min)
  • lämmittelypeli (15 min)
  • spotit 1 ja 2 (yht. 20-40 min)
  • spotti 3: Urganauthin kukistaminen (15-20 min)
  • spotti 4: parkourhaasteita (10-15 min)
  • spotti 5: hyppyhaasteita (10-15 min)
  • loppusiivous ja palkintovideo (10-15 min)

Ohjeita ja vinkkejä:

  • Tehtäviin on ohjeet videona ja tekstinä. Lisätietoa nappien takaa löydät lisää apuja ohjaustyöhön.
  • Tehtävän jälkeen painakaa ”valmis” ja vastatkaa kysymykseen, niin kerrytätte pisteitä ja mitaleita!
  • Palkintovideo on mahdollista katsoa treenin lopuksi, kun olette tehneet ainakin 3 tehtävää treenistä.

Meihin voitte ottaa yhteyttä:

rasmus.kuvaja@parkourakatemia.fi

0505533442
Hauskaa treeniä!

Radan rakentaminen

Tällä kertaa rakennetaan pahan velhon Urganauthin tukikohta.

Spotti 1: Reitti Urganauthin luolaan. Rakentakaa rata, jossa on erilaisia esteitä, esimerkiksi:

  • rotkon ylitys kaatunutta puuta pitkin: tasapainoillaan esim. penkkejä pitkin
  • vaarallisen kosken ylitys kivillä hyppimällä: stride rata pienistä esteistä ja kumilätkistä
  • luolaa suojaavat aitarakennelmat: ylitetään tai hypätään esteen, esim. voimistelupenkkien yli
  • Urganauthin kätyrit: voimisteluköysiä tai pieniä esteitä (pehmopallot, tötsät), joihin voi osua mailalla
  • ansoja, joita täytyy väistellä: esim. radalle asetettuja tötsiä
  • mailoja

Spotti 2: Portti Urganauthin kammioon: rakentakaa rata, jossa on useita ansoitettuja portteja.

  • toisesta päästä korotettu voimistelupenkki
  • puolapuita tai seinää vasten nostettuja keppejä, joiden ali pitää päästä kaatamatta
  • rekkitanko jos löytyy, rekkitangon alle patjoja ja jokin este johon ei saa osua. Lisäämällä ponnistuslaudan tukevaa seinää vasten, voitte tehdä tic tac + alitus comboja.
  • muita esteitä, joiden ali pitää päästä osumatta esteisiin
  • artefakteja: suuri määrä pieniä esineitä, kuten palloja ja hernepusseja sekä kori johon näitä kerätään

Lopputehtävään:

  • Urganauthille 2 kpl esineitä joita voi heiluttaa, esim.  mailoja, lötköpötköjä tai hulavanteita
  • Urganauthin taikapata: saavi tai hulavanne, jonka sisälle kerätään esineitä

 

 

Lämmittelypeli

Luonnonmullistuspeli. Paha velho Urganauth aiheuttaa taikavoimillaan luonnonmullistuksia, joista koplan on selviydyttävä. Ohjaaja huutaa aina jonkin luonnonmullistuksen ja laskee jostain luvusta alas nollaan. Koplalaiset yrittävät ehtiä annetussa ajassa sovittuun suojapaikkaan. Kun ohjaaja sanoo: "vaara ohi", niin sitten saa kulkea taas kaikkialla salissa.

Luonnonmullistukset:

  • Tulva: pelastaudutaan kiipeämällä jonkin asian päälle.
  • Maanjäristys: juostaan yhdessä sovittuun väestönsuojaan, esim. ohut patja.

Kun olette pelanneet hetken, niin keksikää 1-3 omaa katastrofia ja suojautumistavat näihin. Pelatkaa tovi peliä niin, että myös uudet mullistukset ovat pelissä mukana. Jos ryhmädynamiikka sallii, niin ohjaajan lisäksi myös koplalaiset voivat alkaa huutaa mullistuksia.

lämmittelypeli 10-15 min

 

 

Spotti 2: portti Urganauthin salaiseen kammioon

Tie Urganauthin salaiseen kammioon vie ansoitetun portin kautta. Kammiosta löydätte lukuisia voimallisia taika-artefakteja, joiden uskotte auttavan Urganauthin kukistamisessa.

  • Kulkekaa pujahtelurata mahdollisimman monta kertaa.
  • Esteet ovat ansoja. Jos osuu ansaan, niin hälytyssireenit alkavat soida ja koplalaisen on peräännyttävä takaisin alkuun. Laittakaa ansa aina takaisin paikoilleen, jos se putoaa.
  • Aina, kun onnistutte kulkemaan radan kokonaan, voitte lisätä yhden artefaktin (hernepussi, pieni pallo tms.) koriin.
  • Jos artefakteiksi sopivia esineitä ei ole tarpeeksi paljon, voitte pitää kirjaa löydettyjen artefaktien määrästä myös tukkimiehenkirjanpidolla.
  • Hetken päästä vaikeuttakaa rataa lisäämällä väisteltäviä esteitä ja/tai yrittämällä mennä rata mahdollisimman nopeasti. Astuttavia esteitä voi myös laittaa kauemmaksi toisistaan.

 

Spotit 1 ja 2 yht. 20-35 min

 

 

Spotti 3: Urganauthin kukistaminen

Urganauth varjelee taikapataa tarkasti. Teille selviää, että Urganauth käyttää pataa pahojen taikojen loitsimiseen. Onneksenne padasta on juuri nyt keitokset loppuneet. Ainoa keino kukistaa velho lopullisesti, on tuhota pata taikavoimin.

  1. Muokatkaa rata lopputehtävään sopivaksi. Laittakaa radan päähän taikakattilaksi sopiva kori, ämpäri tai hulavanne, johon yritätte saada heitettyä esineitä.
  2. Kulkekaa rata useita kertoja kantaen aina yhtä artefaktia kerrallaan ja väistäkää Urganauth. Radan lopussa heittäkää artefakti pataan, jolloin pataan "tulee särö". Jokaisen artefaktin voi käyttää vain kerran.
  • Urganauth (ohjaaja) seisoo radalla ja heiluttaa kepppiä niin, että koplalaiset joutuvat väistämään kepin. Jos koplalainen osuu keppiin niin joutuu yrittämään uudestaan. Käyttämällä sählymailoja (mailanlapaa huitoen) tai hulavanteita voitte vähentää riskiä että Urganauth tökkäisi kepin pään vahingossa jonkun silmään. Urganauth voi vaihtaa välillä paikkaa.
  • Taikapadan voi hajottaa lopullisesti heittämällä sitä tarpeeksi monella artefaktilla. Koittakaa saada pataan mahdollisimman monta artefaktia.

Jos ryhmä on iso, jakautukaa niin, että osa tekee seuraavia spotteja ja aina yksi porukka kukistaa kerrallaan Urganauthia.

Spotin jälkeen vastatkaa vautuvaan kysymykseen, niin pääsette lukemaan, että kukistuiko Urganauth!

  • Spotti 3 10-20 min

Urganauthin roolista: Urganauthina voi toimia ohjaaja tai ryhmädynamiikan salliessa joku koplalaisista.

Voitte muokata tehtävää ryhmällenne paremmin sopivaksi. Jos artefakteja on liian vähän, voitte tyhjentää padan välillä ja pitää sinne heitettyjen artefaktien kokonaismäärästä kirjaa vaikka paperilla, johon laitetaan tukkimerkki aina kun on onnistunut heittämään artefaktin pataan.

 

 

Spotti 4: parkourhaasteita

Voitte tehdä tämän tehtävän missä vaiheessa treeniä tahansa. Kokeilkaa 1-3 seuraavista haasteista.

Haaste 1: ihmislippu

  • Sivulippu: kädet asetetaan leveästi puolapuihin suoraksi, yksi käsi alas ja toinen ylös. Sitten yritetään nostaa jalat esteen päälle niin, että loppuasennossa vartalo on tikkusuora vaakasuoraan.
  • Pystylippu kiipeämällä: käsiote on sama kuin edellä. Nyt koitetaan kiivetä jaloilla puolapuita pitkin sen verran kuin onnistuu. Tämä on hyvin haastava tehtävä.

Haaste 2: tarkkuusheilahdus köydellä tai renkailla. Yrittäkää heilahtaa tarkasti esteeltä toiselle.

  • Voitte yrittää myös hypätä paikoillaan olevaan köyteen/renkaaseen ja heilahtaa esteelle.
  • Onnistuisiko sama myös juoksuvauhdista hyppäämällä?

Haaste 3: rekin pystytolpan (tai puolapuiden) kiipeäminen ja kissanloikka pois pehmeälle patjalle

  • Rekkitangon sijaan voitte kiivetä puolapuita siten, että jalat saavat osua vain puolapuiden väliseen pystypuuhun ja kädet normaalisti puolapuihin.

spotti 4 10-20 min

 

 

Spotti 5 Hyppyhaasteet

  1. Kokeilkaa kierrehyppyjä puoli- ja kokokierteellä erilaisten esteiden päällä:
    • kumilätkällä
    • leveveällä esteellä
    • voimistelupenkillä
    • nurin päin olevalla voimistelupenkillä
  2. Etsikää oman tasajalkahypyn pituusmaksimi. Hypätkää ohuelta patjalta toiselle: patjojen etäisyyttä hivutetaan kunkin onnistuneen hypyn jälkeen kauemmas, kunnes oma maksimi saavutetaan. Oma maksimihyppy yritetään tietenkin vielä ylittää!
  3. Etsikää oman tasajalkahypyn korkeusmaksimi. Ponnistetaan maasta ja annetaan ylävitonen kaverille, joka seisoo puolapuilla. Kaveri nostaa kättä ylemmäs, kunnes ylävitosta ei enää yletä antamaan.

Maksimiponnistuksen saavuttaminen on helpointa, kun ryhmäkaverit kannustavat.

lopputehtävä 10-20 min.

 

 

 

Palkintovideo

Pääsitte treenin loppuun asti, fantastista! Siivoilkaa paikat, painakaa ”merkitse treeni valmiiksi” nappia ja katsokaa tähän  avautuva palkintovideo!

Kiitos treenistä!